معرفی

علت دو بار پرینت گرفتن پرینتر (راه حل مشکل)

چرا پرینتر دو بار پرینت می‌گیرد؟

 دوبار پرینت گرفتن یکی از مشکلاتی است که بیشتر پرینترهای موجود در بازار گاهی با آن روبه‌رو می‌شوند. تکرار پرینت گرفتن باعث می‌شود که هم تعداد کاغذ بیشتری هدر برود و هم هزینه مضاعف و وقت بیشتری نیاز باشد. به همین دلیل این موضوع چالشی برای کسانی است که از پرینتر استفاده می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم در این مورد بگوییم. اگر وقت ندارید کل مقاله را بخوانید، به‌صورت خلاصه به شما می‌گوییم که دلیل دو بار پرینت گرفتن دستگاه پرینتر، معمولا یک مشکل نرم‌افزاری ساده است که با کمی دستکاری به‌راحتی حل می‌شود. پاک کردن حافظه پرینتر و کنترل کردن و رفع اشتباهات تنظیمات درایور می‌تواند این مشکل را کاملا حل کند. در ادامه در این مورد بیشتر خواهیم گفت.

 

مشکلات پرینتر

پرینترها دستگاه‌هایی هستند که در طول روز در بسیاری از مشاغل، استفاده زیادی دارند. این دستگاه‌ها معمولا با مشکلات خاصی روبه‌رو می‌شوند. کند بودن چاپ، نقطه یا خط‌‌‌دار بودن برگه‌ها، پرینت نگرفتن عکس، چاپ دو صفحه روی هم، پرینت سفید گرفتن، دوبار چاپ کردن و بسیاری موارد دیگر، در پرینتر چالش‌هایی عادی است که معمولا هم مربوط به یک مشکل نرم‌افزاری است و به‌راحتی قابل حل است. دوبار پرینت گرفتن، تقریبا از رایج‌ترین مشکلاتی است که با راه‌کارهای ساده قابل است.

پیشنهاد مطالعه: چه کاغذی برای پرینتر مناسب است؟

 

چرا پرینتر دو بار پرینت می‌گیرد؟

این مشکل معمولا دلیل سخت‌افزاری ندارد. بسیاری مواقع این موضوع می‌تواند به‌دلیل بی‌توجهی یا شاید کم بودن تجربه کاربر باشد. آشنا نبودن با تنظیمات دستگاه با دادن دستورهای متناوب، گاهی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که به‌صورت‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. در هر صورت نتیجه این کار اتلاف کاغذ و اتلاف وقت و هزینه است. پس بهتر است دلیل این مشکلات را بدانیم تا با رفع آن‌ها، روند کار را ادامه دهیم.

دلایل اصلی دو بار پرینت گرفتن پرینتر را می‌توان این دو مورد دانست:

  • ‌ پر شدن حافظه دستگاه

دستگاه‌های پرینتر معمولا دارای سرعت مشخصی برای چاپ هستند. برای پرینت گرفتن باید این سرعت را بشناسید و به آن دقت کنید. اگر بدون توجه به سرعت، دستورات مختلف را بدون وقفه به دستگاه بدهید، حافظه دستگاه پر می‌شود. پر شدن حافظه می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات دیگر، باعث دو بار پرینت گرفتن دستگاه شود.

  • تنظیمات نادرست درایور

یکی دیگر از مشکلاتی که منجر به دو بار پرینت گرفتن دستگاه می‌شود، تنظیمات نادرست درایور پرینتر است. گاهی به دلیل تجربه کم یا نداشتن دانش مربوط به این کار، درایورهای دستگاه به اشتباه تنظیم می‌شوند. این موضوع منجر به دو بار پرینت گرفتن پرینتر خواهد شد.

 

راه حل چیست؟

دو بار پرینت گرفتن دستگاه به هر دلیلی که باشد، چاره و راه حل دارد.

حل مشکل پر شدن حافظه پرینتر

اولین مشکل پر شدن حافظه است. برای حل آن شما می‌توانید به دو روش حافظه پرینتر را پاک کنید:

۱ـ پاک کردن حافظه پرینتر به‌صورت دستی

برای این کار باید به پنل پرینتر وارد شوید. با استفاده از دکمه‌هایی که در اطراف صفحه نمایش قرار گرفته، حافظه‌ی دستگاه را پاک کنید. طراحی پرینترها با هم متفاوت هستند و طبیعی است که جای دکمه‌ها هم با هم فرق داشته باشند. در بعضی از پرینترها، دکمه‌ها به‌صورت لمسی هستند. کافی است به دفترچه‌ی راهنمای دستگاه خود مراجعه کرده و از طریق آن جای دکمه‌ها را پیدا کنید.

بعد از اینکه حافظه را به این ترتیب پاک کردید، یک بار دستگاه را خاموش و روشن کنید تا پرینتر آماده شروع کار باشد.

۲ـ پاک کردن حافظه‌ی پرینتر با کمک ویندوز

یک راه دیگر برای پاک کردن حافظه پرینتر، استفاده از خود ویندوز است. اگر ویندوز شما ۱۰ به بالا باشد می‌توانید از طریق یک دستور حافظه پرینتر را پاک کنید.

  • وارد کنترل پنل Control Panel شوید.
  • گزینه Devices and Printers‌ را انتخاب کنید.
  • اگر چند پرینتر به سیستم شما وصل شده، پرینتری که می‌خواهید حافظه‌ی آن‌ را پاک کنید انتخاب کرده و روی آن کلیک راست کنید.
  • از منوی داده شده گزینه‌ی See What’s Printing را انتخاب کنید و از طریق آن منوی اصلی پرینتر را باز کنید.
  • روی گزینه Cancel all Documents کلیک کنید.
  • حافظه پرینتر شما در چند ثانیه پاک می‌شود.
  • حالا یک‌بار سیستم را ری‌استارت کنید و شروع به پرینت کنید.

 

حل مشکل تنظیمات درایور دستگاه

اگر مشکل پر شدن حافظه‌ی پرینتر وجود نداشته باشد، احتمالا دلیل دو بار پرینت گرفتن دستگاه پرینتر می‌تواند مربوط به تنظیمات درایور باشد. گاهی درایور به دلایل مختلف بد نصب می‌شود یا تنظیمات آن مشکل دارد. برای رفع این مشکل این مراحل را باید امتحان کنید:

  • وارد تنظیمات پرینتر شده و منوی Advanced‌ را باز کنید.
  • در این قسمت مشخص شده که تعداد کپی و پرینت‌های دستگاه باید چند عدد باشد. دقت کنید که این عدد باید ۱ باشد. اگر عدد بیشتر از یک باشد، دلیل دو بار پرینت گرفتن همین است. عدد را به ۱ تغییر دهید و مشکل حل می‌شود.
  • اگر عدد ۱ باشد، به گزینه Keep Printed Documents دقت کنید. این گزینه باید غیر فعال باشد. در صورت فعال بودن این گزینه، ویندوز دستور چند بار پرینت گرفتن را به دستگاه می‌دهد.
  • با انجام این دو مورد نباید دیگر مشکل دو بار پرینت گرفتن وجود داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: علت سفید چاپ کردن پرینتر

 

سخن پایانی

با توجه به راه‌کارهایی که داده شد،‌ مشکل بیشتر نرم‌افزاری است و به راحتی در چند ثانیه حل می‌شود. اگر حافظه دستگاه مشکلی نداشته باشد و در عین حال،‌ درایور هم بدون مشکل باشد، احتمالا در سیستم دستگاه شما مشکل خاصی وجود دارد که فقط نمایندگی می‌تواند آن‌ را رفع کند. بهترین کار این است که به نزدیک‌ترین نمایندگی دستگاه پرینتر خود مراجعه کرده و از آن‌ها برای رفع مشکل خود کمک بگیرید. اما در بیشتر موارد، با همان راه‌ حل‌هایی که داده شد، مشکل دو بار پرینت گرفتن پرینتر حل می‌شود.

 

 

عبارات جستجوی اخیر

  • چرا پرینتر حرارتی 2 بار پرنت میگیرد
تعمیر پرینتر در تهران | شارژ کارتریج لیزری | تعمیر دستگاه کپی در تهران | تعمیر فیش پرینتر
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.